Sabtu, 14 November 2015

TAHFIZ DAN PANCAROBANYA



Ada seorang pakcik yang sedang berusaha mencari mudir untuk sekolah tahfiz yang baru dibina di Tasek Gelugor, Kepala Batas, PP, datang ke rumah. Usaha yang baik namun mereka perlu menyedari  bahawa  menguruskan sebuah madrasah tahfiz amat banyak pancarobanya, terutama apabila semua yang terlibat amat suka  untuk buat kerja orang lain di samping kerjanya sendiri.
Sukatan pelajaran adalah tugas mutlak mudir dan guru-guru, namun sekiranya pengerusi yang tidak pernah belajar tahfiz turut teringin memberi pandangan dan rasa pandangannya benar maka bermulalah kesukaran. Mudir amat tahu berapa hari cuti yang sesuai untuk pelajar, orang lain tidak ada hak membantahnya.  Mudir mengambilkira semua keadaan yang akan berlaku kepada pelajar selepas cuti. Ada pelajar yang terpaksa mengulang hafazannya hampir seminggu sekiranya diberi cuti yang panjang, sebab itu cuti hanya diberikan 3 hari. Tetapi pernah berlaku pengerusi dan seangkatan dengannya membantah, kata mereka cuti pendek sangat, berilah  lebih lagi. Bantahan ini hanyalah berdasarkan rasa kasihan kepada pelajar yang tidak dapat cuti lebih lama dan tidak sempat berehat bersama keluarga. Mudir berpendapat cuti lama selalunya akan menjejaskan pelajaran. Selepas pulang dari cuti, ramai pelajar yang lupa hafalan mereka yang terbaru, dan terpaksa diulang semula. Ini menyebabkan masa yang diambil untuk mengkhatamkan 30 juzuk menjadi telalu lama. Apabila terlalu lama berada di madrasah, kadang2 ada yang jemu dan berhenti di tengah jalan. AJK madrasah tidak pernah terfikir perkara ini dan tidak pernah bertanya kepada mudir kenapa mudir kedekut cuti. Walaupun nampak kecil, tapi apabila nama sebuah sekolah tahfiz, dia mesti memperjuangkannya, untuk melahirkan hafiz Quran sebenarnya, kalau tidak bubuhlah nama sekolah rendah saja.
Ini hanya cuti, belum masuk makanan dan peraturan disiplin para palajar. Yang menjadi lebih parah apabila ada juga tuan tanah madrasah yang rasa setaraf mudir sehingga berani merotan pelajar malah sampai membelasah mereka. Kerana jahil hukum hakam, itulah yang terjadi, dan tanpa disedarinya dia telah melakukan dosa besar hampir setiap hari. Memukul seorang Islam adalah dosa besar, hanya guru diberi kebenaran memukul tapi sekiranya mencederakan pelajar wajib bayar ganti rugi. Tanah yang diwakafkan kepada madrasah telah putus hubungan dengan tuan tanah, maka dia tiada hak sedikit pun ke atas tanah atau madrasah, tetapi tuan tanah yang jahil rasa lebih berkuasa daripada mudir. Akhirnya ramai pelajar yang berhenti kerana tidak tahan diazab oleh tuan tanah yang sama perangainya macam penyamun. Akhirnya para ustaz terpaksa jadi gangster juga untuk menyekat kezaliman tuan tanah yang merugikan madrasah. Ada ustaz kata, demi madrasah bermasam muka dengan tuan tanah pun saya sanggup. Demi madrasah ada ustaz yang terpaksa menengking tuan tanah yang bermasalalah itu. Ustaz bertindak dengan ilmu, orang yang tak tau tak ada hak untuk  komen dengan kejahilan.
Kawan saya lepasan tahfiz di India pernah bercerita bahawa di sana ada ustaz yang diberikan tanah untuk buat madrasah. Dengan segera ustaz tu berkata, syarat pertama  tuan tanah kena pindah jauh dari sini. Rupanya, masalah tuan tanah tahfiz telah berlaku sekian lama. Tuan tanah kedaung.
Pengarah Bahagian Pendidikan Jabatan Agama Pulau Pinang, Ustaz Rosli Osman berkata: saya tak boleh terima mudir madrasah tahfiz bukan hafiz al Quran. Saya amat setuju kerana memang ramai pentadbir madrasah tahfiz yang kabur arah tujuan madrasah mereka, kekaburan ini kerana ia ditubuhkan oleh bukan ulama yang lebih memahami arah tujuan sebenar umat Islam. Seorang kerani pejabat pos tidak akan tahu tugas kerani pejabat tanah. Ada madrasah yang mewujudkan tahfiz supaya nanti pelajar mereka boleh jadi doktor atau engineer yang hafiz Quran. Tidak salah, tapi bukankah lebih baik jadi hafiz Quran yang juga ulama. Ulama yang hafaz Al Quran akan mampu untuk menjadi ulama yang lebih baik penguasaan ilmu terutama tafsir al Quran dan fekah yang amat bergantung kepada ingatan kepada dalil dari Quran dan hadis.
Seorang doktor atau jurutera yang hafiz Quran  sebenarnya tidak punya masa yang begitu banyak untuk ulang hafazan mereka yang menyebabkan amat sukar untuk mengekalkan Quran di dada mereka. Tetapi kalau mereka jadi ulama  yang berkhidmat untuk ilmu, masa untuk itu pasti amat banyak kerana hidup bersama Quran. Sepatutnya selepas hafiz, belajar kelas alim sampai Dauratul Hadith dan disambung dengan kelas Mufti, dan boleh sambung PhD kepada sesiapa yang berminat. Tetapi sayangnya perkara ini tidak terlintas di fikiran sesetangah mudir madrasah tahfiz, sebaliknya lebih berbangga dengan doktor hafiz, dan tidak terlintas kemuliaan ulama  yang hafiz. Kita masih kekurangan ulama yang pakar.

Madrasah Tahfizul Quran Penanti.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan